Via deze blog kan je ontdekken hoe je de boekhouding van je bedrijf kan verbeteren en laten groeien!

Op de FinaSense-blog kan je alles lezen over de laatste weetjes, vernieuwingen, ontwikkelingen, voordelen, gevolgen en regelgeving op het gebied van fiscaliteit en boekhouding. Ik houd je graag op de hoogte van de nieuwste evoluties op het gebied van belastingen, fiscaal advies en wetgeving. Of je nu een particulier bent of een bedrijfseigenaar, deze blog biedt de meest recente en relevante informatie om je te helpen bij het nemen van de beste beslissingen op fiscaal gebied. Blijf op de hoogte en lees verder!

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

Inschrijven op de nieuwsbrief

* verplicht veld
door Karine De Hondt 31 maart 2025
Stroom is niet goedkoop, dat is geen nieuws, dus een tegemoetkoming van de werkgever is altijd welkom. Alleen bleek dat voor de fiscus een ingewikkeld verhaal. Vroeger moest een werkgever de reële laadkosten aantonen, wat natuurlijk vaak voor hoofdpijn zorgde. Vanaf 1 april 2025 wordt het beduidend eenvoudiger en mag je werkgever in Vlaanderen tot 31,94 eurocent per kWh vergoeden. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 35,84 en in Wallonië 36,17. (De fiscus spreekt van een addendum om op een simpele manier telkens weer aanpassingen te kunnen maken, maar daar is voorlopig nog geen spoor van te vinden.) Sommige bedrijven hanteren een eigen systeem of hebben zelf een bedrag bepaald, het is echter wel belangrijk om niet hoger te gaan dan het bovengenoemde bedrag om geen problemen te krijgen met de FOD Financiën of de RSZ. Is dat wel het geval, dan riskeer je een herkwalificatie als loon en moeten daar belastingen en sociale bijdragen op betaald worden.
door Karine De Hondt 8 maart 2025
Je gaat er weliswaar niet rijk van worden en ik vrees dat je werknemer voor het forfait van de nachtvergoeding onder een brug moet slapen, maar goed, ik maak de regels niet, ik deel ze alleen mee. Dus: don't shoot the messenger! Als je wel eens een klant bezoekt, een opleiding buitenshuis volgt, … kortom, als je wel eens een dienstverplaatsing maakt, dan kan je vennootschap je daarvoor een vergoeding uitkeren. Een dagvergoeding kan uitgekeerd worden als je minstens zes uren weggeweest bent. Het totaal dus van de verplaatsingstijd, middagpauze en de tijd bij je klant. De vergoeding dient in principe om je kosten voor een middagmaal te dekken, sinds 1/03/2025 maximaal € 21,22 per dag . De vergoeding is dan volledig aftrekbaar voor de vennootschap en je wordt er niet op belast. Je moet ze wel vermelden op de fiscale fiche 281.20 (rubriek 20). Ben je beroepsmatig bijna dagelijks op de baan, dan kan je maximaal 16 keer per maand zo’n vergoeding krijgen. Dat is dus € 339,52 per maand . Bij een maandforfait hoef je wel niet meer aan te tonen dat je verplaatsingen langer dan zes uren duren. Moet je wel eens overnachten ? Als dat binnen België is, kan je vennootschap ofwel de hotelfactuur overnemen, ofwel eveneens een forfaitaire vergoeding van maximaal € 159,17 uitbetalen. Ook je medewerker kan zo’n vergoedingen krijgen, maar de RSZ gaat niet akkoord met de forfaits van de fiscus. Hier gelden dus andere tarieven: dagvergoeding € 17,00 en nachtvergoeding € 35,00 (voor avondmaal, logies en ontbijt). Voor je medewerker neem je dus beter de hotelfactuur over dan hem een nachtvergoeding uit te keren. Vermeld de vergoedingen op fiscale fiche 281.10 (rubriek 27a). Ben je in een kalenderjaar 40 dagen of meer op een specifieke plaats (een klant bv.), dan is dat voor de fiscus een vaste plaats van tewerkstelling. Hier kan je dan geen dagvergoeding voor uitkeren. Je combineert een dagvergoeding ook best niet met een maaltijdcheque, want dat moet verrekend worden met het werkgeversaandeel van de maaltijdcheque. Andere kosten zoals een taxi of een parkeerticketje mogen apart terugbetaald worden. #updatedagvergoeding #dagvergoeding #updatenachtvergoeding #nachtvergoeding #boekhouding #belgie
door Karine De Hondt 24 februari 2025
Ik ook niet om eerlijk te zijn, maar zo soms komt er eens een gelegenheid voorbij die je uit je comfortzone weet te trekken. Er is weliswaar wat overtuigingskracht aan te pas gekomen, maar omdat een paar leuke foto’s voor mijn website wel een goed argument waren, heb ik de sprong naar een fotoshoot gewaagd. Best onwennig als je geen professioneel fotomodel bent. Aanvankelijk toch wat geremd, want mij ‘smijten’ voor zo’n camera is wel bijzonder als je weet dat ik niet graag in de schijnwerpers sta. Maar daarvoor heb je dan een profi als Chadia. Ons eerste contact was 2 jaar geleden online. We kenden elkaar dus al wel, maar hadden elkaar nog nooit “in ’t echt” ontmoet. Nu is Chadia echt wel een toffe fotografe, die je onmiddellijk op je gemak weet te stellen, dus de onwennigheid smolt al gauw weg en ruimde plaats voor gezelligheid. En zo werd het dus een geslaagde uitstap naar Kapellen met een leuk setje foto’s als resultaat. Bedankt Chadia! Mocht je ooit je kwaliteiten als fotomodel willen testen, CLOZER.BE is the place to be!
door Karine De Hondt 17 februari 2025
Je richt een firma op om je werk van je privé te scheiden, maar wie niet oppast, verbindt zich ook persoonlijk bij het ondertekenen van contracten, bestellingen, … Nochtans is het niet moeilijk om dat te vermijden. Wil je enkel je vennootschap tot een verplichting verbinden, dan onderteken je dat met de duidelijke vermelding van je hoedanigheid. Bv. “voor FinaSense BV, Karine De Hondt, zaakvoerder”. Zo vermijd je alle discussies en loop je niet het risico zelf in te staan voor de uitvoering van een contract of op te draaien voor een bestelling. Is je vennootschap nog in oprichting, dan vermeld je dat uiteraard (bv. “voor FinaSense BV in oprichting, Karine…”). Let wel op de regels rond oprichting. Tijdig effectief oprichten en de verbintenissen overnemen! Banken omzeilen dit graag door je twee keer te laten ondertekenen, 1x voor de vennootschap en 1x persoonlijk. Ook jij zou dat van een klant kunnen vragen om zo zeker te zijn dat de verbintenis verder gaat dan enkel de vennootschap. Zorg daarvoor dat de hoofdelijke aansprakelijkheid van de zaakvoerder ook vermeld staat in het contract. Laat hem dan persoonlijk EN als zaakvoerder ondertekenen. Soms wordt zo’n dubbele verbintenis opgenomen in de algemene voorwaarden. Lastig, maar niet per se dramatisch. Je kan altijd nog argumenteren dat je niet persoonlijk tekende en dat zo’n onduidelijke clausule niet meteen je persoonlijke toezegging bewijst.
door Karine De Hondt 10 februari 2025
Daar gaan we weer. Voorafbetalingen… De overheid wil niet dat je wacht met vennootschapsbelastingen te betalen tot je je boekjaar hebt afgesloten. Je aanmoedigen doet ze met een vermeerdering, een soort boete van 6,75%. Betaal je vooraf, dan krijg je in ieder kwartaal een zeker voordeel toegekend (9%, 7,5%, 6%, 4,5%). Het gemiddelde van die voordelen is 6,75%, zodat de boete volledig wordt opgeheven als je netjes ieder kwartaal een kwart van je belastingen betaalt. Maar het kan ook anders. Je bent allicht niet helemaal zeker van je inkomsten en dus ook niet van de belastingssom. Misschien wil je ook liever een deel in reserve houden. 75% van je geschatte belastingen voor 10 april (VA1) betalen, levert je meteen 9% voordeel op. Je hoeft dan de rest van het jaar niks meer vooraf te betalen. Heb je dat geld niet? Je zou een lening kunnen aangaan om vooralsnog te kunnen voorafbetalen (ja, dat loont), maar je zou ook pas tegen 10 juli (VA2) kunnen betalen. Om de hele vermeerdering dan in één keer te vermijden, moet je wel 90% van de vennootschapsbelastingen betalen. In dezelfde logica wordt het daarna wel wat lastiger. In VA3 en VA4 zou je dan resp. 112,5% en 150% moeten betalen. Je krijgt dan het teveel later terug, maar je geld zit wel een paar maanden vast bij de FOD Financiën. Heb je geen geld te veel, dan kan je in VA3 100,71% of VA4 102,15% voorafbetalen. Je hebt daarmee op een deel de vermeerdering betaalt, maar het saldo van de aanslag is wel nul.
door Karine De Hondt 8 januari 2025
Voor sommigen waarschijnlijk een nieuw begrip in hun boekhoudwoordenschat. De BTW-ketting, dat is het hele proces van aangifte, betaling, controle, terugbetaling. En daar zijn dus sinds 1 januari 2025 een paar wijzigingen in aangebracht. Geen paniek, je accountant heeft alles onder controle, maar mocht je toch wat op de hoogte blijven, dan volgt hier een eenvoudig overzichtje. 1. Verlenging aangiftetermijn Voortaan moeten kwartaalaangevers niet tegen de 20ste, maar tegen de 25ste van de volgende maand je aangifte ingestuurd hebben. Die krijgen dus 5 dagen meer tijd om te betalen. 2. Tegoed terugvragen - Volgt er uit je aangifte een tegoed, dan kan je dat meteen terugvorderen. Voordien kon je ook eventuele tegoeden die voor de laatste aangifte al bestonden terugvragen, maar dat kan nu niet meer op die manier. - Had je nog een tegoed van vorige aangiftes, dan vind je die op een provisierekening. Een teruggave van tegoeden op die provisierekening kan je eenvoudig zelf aanvragen via MyMinfin. 3. Vervangende btw-aangifte Aangifte niet ingediend? Vroeger kon je daarvoor hooguit een boete of iets dergelijks krijgen. Sinds 1 januari 2025 stelt de BTW een zogenaamde vervangende aangifte op. Ze maakt dus als het ware in jouw plaats een aangifte op. Het bedrag dat daaruit vloeit, is het hoogst verschuldigde bedrag van de aangiften van de laatste 12 maanden, met een minimum van € 2.100. Let wel, de vervangende aangifte vervangt de vroegere bijzondere rekening. Een boete blijft mogelijk, net als een ambtshalve aanslag. 4. Niet sterk in op tijd betalen? Dan kan je de FOD Financiën betalen via een domiciliëring. Fiscale boetes en verhogingen worden wel eerst bekend gegeven. Het bedrag van de periodieke btw niet, gezien je dat in principe door de aangifte al kent. 5. Wettelijke antwoordtermijn bij vraag om inlichtingen Vanaf dit jaar krijg je maximaal een maand tijd vanaf de derde werkdag volgend op de verzending van de vraag om inlichtingen van de BTW. In bijzondere gevallen kan die termijn ingekort worden tot 10 dagen (bv. als een verjaring dreigt, er duidelijke betalingsmoeilijkheden zijn of wanneer de vraag onderdeel is van een controle van een teruggaveverzoek, ...). Heb je meer tijd nodig, kan je vragen om verlenging, maar die moet wel goed geargumenteerd worden
door Karine De Hondt 21 december 2024
Eind december: korte dagen, weinig zon, maar ook de periode die over de hele wereld gemarkeerd wordt door tal van feestdagen. En hoewel die feestdagen overal anders worden ingevuld en gevierd, draaien ze eigenlijk allemaal om hetzelfde… Licht! 21 december, de kortste dag van het jaar, maar ook de dag van de zonnewende. Vanaf nu worden de dagen weer langer. Het licht overwint dan weer het donker. Of het nu 21/12, 25/12, met een kerstboom, een kandelaar of een groot vuur gevierd wordt – of zelfs helemaal niet gevierd wordt – we genieten allemaal van het idee dat we alle dagen een beetje meer licht gaan zien. De winterzonnewende betekent een nieuwe start. We hebben licht nodig om te bloeien, letterlijk en figuurlijk. Licht werkt op ons humeur, geeft ons energie, doet groeien. Licht geeft ons de kracht om onze dromen achterna te gaan. Kijk daarom in deze periode even terug op het voorbije en laat het samen met de winter achter je. Richt je naar het licht en neem met volle moed een nieuwe start. Voor velen komt er ook een nieuw boekjaar aan. Alweer een kans om het (nog) beter te doen, een andere richting in te slaan, doelen aan te passen, … Ikzelf hef het glas op mijn eigen nieuw boekjaar. Ik laat alle examenstress achter en ga van start met mijn nieuwverworven titel, in het licht van de (levens)ervaringen die ik het afgelopen jaar heb opgedaan. Ik wens je veel zon, licht, moed, energie, … Voor jezelf, je familie, je vrienden! Mogen de zaadjes die je geplant hebt, groeien en bloeien!
door Karine De Hondt 16 december 2024
Nog eens opvissen. Je weet dat je helpers sinds 1 juli 2024 in een register van de Kruispuntbank moet melden, wanneer je als zelfstandige of als vennootschap actief bent in de bouw- en/of schoonmaaksector. Herinner je je ook nog dat alle helpers die voor 1 juli 2024 al actief waren ten laatste op 31 december 2024 geregistreerd moeten zijn? Die deadline komt er nu echt wel aan! Even opfrissen. 👉 Welke ondernemingen / activiteiten zijn betroffen? Het overzicht met alle activiteiten vind je op de site van de RSVZ: https://www.rsvz.be/nl/toepassingsgebied-inschrijvingsverplichting-bij-kbo 👉 Wie moet je aanmelden? Werkende vennoten en helpers. Worden beschouwd als werkende vennoot: Iedere aandeelhouder van minstens 1 aandeel die een effectieve activiteit uitoefent binnen de vennootschap waarvan hij dat aandeel heeft, maar waarvoor hij niet aangegeven is als loontrekkende. Iets gelijkaardigs geldt voor de zelfstandige ondernemingen met 1 of meer helpers. Sommige helpers moet je echter niet aangeven. Dat zijn: - De meewerkende echtgenoot, - Student-helpers die kinderbijslag krijgen, - Toevallige helpers, van wie het werk niet regelmatig is en minder dan 90 dagen per jaar duurt, - Helpers tot voor 1 januari van het jaar waarin ze 20 worden (tenzij ze voor die datum getrouwd zijn). 👉 Hoe moet je aanmelden? Het register is toegankelijk via MyEnterprise. Afmelden moet ten laatste vijftien dagen na het einde van de werken. #helpers #MyEnterprise #bouwsector #schoonmaaksector
door Karine De Hondt 19 november 2024
Binnenkort worden de dienstencheques in Vlaanderen duurder. Ze kosten dan 10 euro per stuk i.p.v. 9 euro. Ze zullen dan ook niet meer fiscaal aftrekbaar zijn, waardoor ze dus in de praktijk eigenlijk zo’n 2,80 euro per stuk duurder worden. Je zou dus nog snel voor het einde van het jaar een voorraadje kunnen aanleggen. Zo koop je ze nog aan de huidige prijs én kan je ze nog fiscaal in rekening brengen. Let wel, je kan maximaal 198 stuks per persoon kan aftrekken! Koop je er een hele hoop, hou dan vooral ook de vervaldatum in het oog, want dienstencheques zijn in principe maar 1 jaar geldig. Stuur ze dus op tijd terug om ze ofwel te laten terugbetalen ofwel in te ruilen voor nieuwe.
Meer lezen